Tanulás határok nélkül – inspiráló történetek az Erasmus+ programból

Tanulás határok nélkül – inspiráló történetek az Erasmus+ programból

A Studio Italia munkatársai 2024–2025-ben különböző európai országokban vettek részt az Erasmus+ felnőtt tanulási mobilitási programjában. Mindannyian más-más képzésen, más kulturális környezetben bővítették tudásukat, de egy közös bennük: mindannyian új ötletekkel, motivációval és friss szemlélettel tértek haza.

 

 

2024-1-HU01-KA122-ADU-000228536 hivatkozási számú, "A Studio Italia nyelvoktatóinak tréneri készségeinek fejlesztése és intézményi működésének innovációja" című projekt

 

Szlovénia – a pozitív gondolkodás útján

Szendéné Koltai Ágnes és Takács Ildikó Ljubljanában, a Skupina Primera d.o.o. szervezésében vett részt a Positive Psychology in Teaching, Teaching Characters című kurzuson.
A program középpontjában az állt, hogyan lehet a tanulók motivációját növelni és a tanulási folyamatot támogató légkört kialakítani. Ágnes a pozitív pszichológia eszközeit ismerte meg, például a PERMA-modellt és a growth mindset (fejlődő szemléletmód) elméletét.
A tanfolyam során önismereti és gyakorlati feladatok váltották egymást: a résztvevők saját erősségeiket térképezték fel, tanultak a rugalmas gondolkodásról, és közösen gondolkodtak arról, miként lehet a diákokat abban támogatni, hogy higgyenek önmagukban és a fejlődésükben.
Az oktatási napokat színes kulturális programok egészítették ki: közös nemzetközi ebéd, látogatás a bledi tó partján és egy kirándulás Skofja Loka középkori városába.
„A kurzus után tudatosabban figyelek arra, hogyan kommunikálok a tanítványaimmal, és arra törekszem, hogy az óráimon pozitív, támogató légkör legyen” – fogalmazott Ágnes.

Írország – kommunikáció, kultúra és inspiráció Dublin szívében

Volák Mária Dublinban vett részt a Future Learning Language School szervezésében a 21st Century Communication Skills in English című tanfolyamon.
A célja az volt, hogy fejlessze beszédkészségét, különösen a különböző anyanyelvű beszélőkkel folytatott kommunikáció terén.
A tanfolyam során a mindennapi angol használata kapta a főszerepet – a gyakorlati beszélgetések, prezentációk és közös feladatok révén Mária sokat fejlődött kiejtésben és magabiztosságban.
Különösen hasznosnak találta az új digitális tanítási módszereket: megtanulta, hogyan lehet online szabadulószobát készíteni oktatási célra – ezt a módszert már tervezi magyar nyelvű változatban is kipróbálni.
A tanulás mellett természetesen jutott idő felfedezésre is: St. Patrick’s Katedrális, Dublin Castle, EPIC Múzeum – mind hozzájárultak ahhoz, hogy a város szellemisége és kultúrája is mély nyomot hagyjon benne.
„A program minden várakozásomat felülmúlta. Nemcsak a nyelvtudásom fejlődött, hanem az is, ahogy a tanításról gondolkodom” – mesélte Mária.

Csehország – digitális eszközök és játékos tanulás Prágában

Claudia Piovano, Domenica Canala, Bakos András, Vinkler Judit és Nagy Rita Ágota Prágában, a Synergy–Educanet intézménynél vett részt szakmai látogatáson, ahol a digitális oktatási innovációkat és a gamifikációt helyezték a középpontba.
A program során a résztvevők betekintést nyertek a cseh oktatási rendszerbe és a kétnyelvű oktatás működésébe, miközben számos új digitális eszközt próbált ki – például a Kahoot!, ChatGPT, StoryCubes, vagy épp a Lego Spike alkalmazásokat.
A kurzus során a résztvevők megtanulták, hogyan építhető be a játékosság a tanításba (Game-Based Learning), és hogyan lehet a tartalmat és nyelvet integráltan tanítani (CLIL-módszertan).
Claudia számára különösen inspiráló volt, hogy ezek az eszközök milyen egyszerűen alkalmazhatók a mindennapi oktatásban is.
„A StoryCubes-t például a gyártásfejlesztés szóbeli gyakorlataihoz szeretném használni, a Kahootot pedig tananyag-készítésre. Ezek az eszközök új lendületet adnak az óráimnak”

Olaszország – kultúra és Spanyol- Olasz rokonság

Robb Eszter és Susana García de Quirós San Martín Olaszországban Catania és Róma városában. Eszter elmélyítette tudását a DILIT módszereiben, aminek alapjait alkalmazza intézményünk. Susana erősítette tanítási módszertanát különös tekintettel a spanyol nyelvet beszélő olaszul tanuló diákok számára a két nyelv közötti eligazodáshoz.

A program során mindketten a tanulásmódszertan mellett magukba szívták az olasz kultúrát, meglátogattak több nevezetességet és beszédbe elegyedtek a helyiekkel.

Málta – kultúra és EC English nyelviskola

Vida Ágnes a máltai EC English nyelviskolánál fejlesztette tudását, valamint betekintést nyert egy több országban is jelenlévő nyelviskola mindennapi életébe.
Mindkét fél bemutatta a képviselt nyelviskolát, annak történetét, főbb pedagógia elveit és működési hátterét. A beszélgetés érintette többek között a szintfelmérési, csoportalakítási elveket és módszereket, a tanárkiválasztás és -értékelés folyamatát, a tananyagfejlesztést, a digitális módszerek alkalmazását és a diákok értékelésének gyakorlatát. Már ezen az első találkozón kiderült, hogy iskoláink – bár méretüket, a tanulószámot tekintve lényegesen eltérnek egymástól, legfőbb alapvetésük azonos: magas színvonalú nyelvi oktatást kívánnak nyújtani a hozzájuk jelentkezőknek, tanulófókuszú, jó hangulatú kommunikatív és interaktív órák keretében, ahol öröm a tanulás.

 

A Studio Italia már többször pályázott sikeresen Erasmus tanulmányutakra. Az idei, 2024/25-ös tanévben, 15 kollégánk utazott Európa különböző országaiba, hogy szakmai továbbképzéseken, nyelvi utakon, illetve szakmai látogatásokon vegyenek részt. A partnerországok között szerepelt Olaszország, Málta, Írország, Csehország és Szlovénia. A tanév végén belső továbbképzés keretében osztották meg a kollégák a tanultakat, tapasztalataikat.
Jómagam háromnapos szakmai látogatáson vehettem részt a máltai EC English nyelviskolánál, St. Juliansben azzal a céllal, hogy jógyakorlatokat tanuljak és új ötleteket gyűjtsek a fogadó szervezet napi munkája során.

A felkészülési időszakban egyrészt prezentációt állítottam össze, amellyel be kívántam mutatni a Studio Italia és tagintézménye a Seniorok Nyelviskolája történetét és működését. Ezen kívül igyekeztem minél többet megtudni Máltáról és a fogadó szervezetről. Mint megtudtam, az EC Malta eredetileg 1991-ben, angol nyelvű magániskolaként alapult meg, azonban a nagy ismeretségnek örvendő szervezet gyorsan növekedett az elmúlt évek során, így napjainkra az iskolái megvetették lábukat a világ több pontján is. A Szervezet leggyakoribb tanítási módszerei közé tartozik a kurzusokra jelentkezők kislétszámú csoportos foglalkoztatása és képzése. Az iskola módszertanilag a résztvevők nyelvi szintjéhez és tanulási igényeihez igazodva, strukturált tananyagokat állít össze. Mindemellett az EC intézmények modern eszközökkel, vezeték nélküli internet kapcsolattal, multimédiás szobával, könyvtárral és kávézóval felszereltek.

Az ötnapos mobilitásból 3 nap jutott a szakmai és kulturális programokra.
Az első nap Keith Borg az EC munkatársa, tanulmányi igazgatója fogadott. Mindketten bemutattuk képviselt nyelviskolánkat, annak történetét, főbb pedagógia elveit és működési hátterét. A beszélgetés érintette többek között a szintfelmérési, csoportalakítási elveket és módszereket, a tanárkiválasztás és -értékelés folyamatát, a tananyagfejlesztést, a digitális módszerek alkalmazását és a diákok értékelésének gyakorlatát. Már ezen az első találkozón kiderült, hogy iskoláink – bár méretüket, a tanulószámot tekintve lényegesen eltérnek egymástól, legfőbb alapvetésük azonos: magas színvonalú nyelvi oktatást kívánnak nyújtani a hozzájuk jelentkezőknek, tanulófókuszú, jó hangulatú kommunikatív és interaktív órák keretében, ahol öröm a tanulás.
A második és a harmadik nap első felében az óralátogatásokon volt a fókusz.
Két - módszertani és pedagógi szempontból is - kiváló, remek hangulatú órán vettem részt: egy erős középhaladó 30+ csoport teljes délelőtti és egy fiatalokból álló gyenge haladó csoport óráján. A két csoport háttere, dinamikája teljesen különbözött egymástól. Érdekes volt megfigyelni, hogy a két teljesen eltérő tanáregyéniség hogyan reagált a tanulói szükségletekre. Bár az órák dinamikája teljesen eltérő volt, az első nap felvázolt tanulóközpontúság mindkét óra vezetésében, felépítésében megfigyelhető volt.
A harmadik nap második felében ismét a nyelviskola tanulmányi vezetőivel folytatódott a munka:
Először Keith és munkatársa Therese Moore rövid visszajelzést kértek az óralátogatásokról, majd Therese kicsit részletesebben bemutatta azt a 6 alappillért, amelyekre a nyelviskola pedagógiai és operatív folyamatai épülnek, a tanárfelvétel és -intergráció szakaszait, az új tanulók integrálásának lépéseit, valamint részletesen bemutatta a MyEC online platformot, amely komplett digitális hátteréül szolgál a csoportoknak és az egyes tanulók előrehaladásának.

A második és harmadik nap egy-egy esti kulturális programmal zárult: vezetett városnéző sétán vehettem részt először Málta egykori fővárosában, Mdinában, majd a Nagy Kikötő félszigetein épült Három Városban. Mindkét alkalommal megkóstolhattam helyi specialitásokat. A kulturális programok nem elhanyagolható hozadéka volt, hogy egy nemzetközileg igen színes tanulócsapattal tölthettem együtt az időt, így tanúja lehettem a nyelviskola egyik fontos pedagógiai pillérjének, azaz annak, hogy a tanulók az osztálytermen kívül, a kulturális programok keretében is ismerkednek, beszélgetnek, gyakorolják az angol nyelvet.

A látogatás minden napjára jutott a tanulásból és a kikapcsolódásból is. Málta magával ragadóan izgalmas „városállam”, a történelem mementóival, a hagyományos és a modern izgalmas elegyével. Természetesen jutott idő a gasztronómiai élvezetekre is: pl. megismertem az „igazi” máltai nyúlragut.
A szakmai látogatástól előzetesen azt vártam, hogy olyan új információk birtokába jutok és olyan új ötletekkel és kompetenciákkal vértezhetem fel magam, amelyek segítik mind az oktatói, mind pedig a nyelviskolánkban végzett vezető tanári munkám. Célom az volt, hogy bővítsem és színesítsem nyelviskolánk működési gyakorlatát.
A látogatás hozadéka, hogy megismertem egy hatalmas, a Studio Italiaval egyidős nyelviskolai hálózat működését, mindennapi nehézségeit. Megismerhettem azt a hatékony digitális és adminisztratív apparátust, amely lehetővé teszi a nagyszámú jelentkező hatékony szintfelmérését, csoportba osztását, tanulmányi előmenetelének folyamatos monitorozását. Az utazás további hozadéka volt, hogy a városnéző programok során nem csak Málta történelmével, a helyi szokásokkal és hagyományokkal ismerkedhettem meg, hanem lehetőségem nyílt a nyelviskola működését, eredményességét megfigyelni a másik oldalról, a tanulók szemszögéből is.

A szakmai látogatás programja:

  1. Találkozó és megbeszélés az EC Malta munkatársával, Keith Borggal - mindkét fél bemutatkozása. Magyar nyelviskolák működési folyamatainak bemutatása, tapasztalatcsere és jó gyakorlatok cseréje. Megbeszélés témái a digitális módszerekről a gyakorlatban, a tanárok kiválasztása és fejlesztése, a tananyagok fejlesztése, a diákok értékelése, nemzetközi trendek stb. témakörben.
  2. Óralátogatások az ifjú és a felnőtt diákok számára szervezett angol nyelvtanfolyamokon. Kulturális program: városnézés az esti órákban.
  3. MyEC bemutatása, Óralátogatások, Tapasztalatok megosztása az EC Malta csapatával. Záróünnepség és értékelés (oklevél, Europass átadása) Kulturális program: városnézés az esti órákban.

 

 

Minden tanár új módszertani tudással, inspirációval és nemzetközi szemlélettel tért haza, amely bizonyítja, hogy az oktatás jövője a sokszínűségben, a nyitottságban és a tapasztalatcserében rejlik.